nuffnang ads

Sunday, July 14, 2013

Dugaan....

salam sejahtera dan salam satu malaysia....
biler tgk org update blog, baru ler teringin nk update blog sama...

hurm...
hari ini aku nk bercerita pasal dugaan...
dugaan yang boleh membuatkan aku tersenyum sendiri...

dugaan 1:
pada hari aku ke KL, aku singgah satu stesen minyak yang special....
yang specialnya tempat tu, ada minyak kereta yang jarang ada di tempat lain...
waktu aku singgah tu, waktu solat asar sudah hampir tamat...
so, dengan kadar segera, aku tercari2 surau di stesen tu...
stesen tu ada bilik air yg cantik...pada hemat aku, kompom suraunya pun cantik...
aku mula mencari surau...
pada ketika itu aku lihat sorang lelaki juga sedang mencari-cari surau...
setelah puas kami tawaf bangunan stesen minyak itu, rupa2nya kat ctu xder surau...

'ok...habis tue camne staff kat sini solat...???'...terdetik ayat ini dalam kepala aku
apabila aku cari surau kat ctu xder...
semua staff dia org melayu-islam....

disebabkan ketiadaan surau, aku terpaksa niat untuk ganti solat (qodo)

waktu berehat distesen minyak, aku bawak anak aku pegi beli makanan ringan dalam kedainya...
ketika itu, waktu maghrib baru je masuk...azan kedengaran dari hfon ku...
ketika itu, sorang staff stesen itu bagitau rakannya dan kebetulan pengurus stesen minyak ada kat ctu
yang dia nk p solat...aku terfikir yang mungkin dia nk solat dalam bilik staff...

tetiba pengurus stesen tu tanya..."kenapa tak bukak bilik belakang utk solat...???"...
staff tu jawab..."tak boleh...nanti ramai plak singgah utk solat dsini...kalau diaorang nk solat, biar diaorang pegi solat kat stesen minyak sebelah..."

pada ketika itu, berderau darah aku.... 'apa ke bangang staff ni...nak bagi pinjam tempat org solat pun kedekut...'

pengurusnya memberitahu staff tu utk buka bilik blkg utk benarkan org ramai solat, tapi staff tu bg macam2 alasan yang pada hemat aku, tak munasabah dan tak patut langsung....

aku beristighfar...memohon agar dosaku diampunkan....

biler kuar dari ctu, aku terus ajak en.suami ke stesen minyak sebelah utk solat....
dan bercerita hal staff tu kpd en.suami....en.suami hanya mampu gelengkan kepada...

entah apa-apa laa orang tu.... nak buat pahala pun ada masalah ke...???

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN 1434H...

p/s: cerita akan bersambung ke post seterusnya... :)

No comments: