nuffnang ads

Wednesday, September 19, 2012

bila murid menjadi guru....

salam sejahtera kepada semua....

hari ini aku ingin berkongsi cerita mengenai kehidupan lalu aku...
bukan ingin mengungkit cerita lama, cuma hanya ingin mengenangkan kisah lama...

zaman aku sekolah dulu, aku salah seorang atlet yang berjaya...
bersama rakan-rakan seperjuangan dari satu sekolah serta sekolah-sekolah lain,
kami amat dikenali dikalangan guru-guru yang biasa menjadi guru sukan...

dulu, murid dan guru bersama2 di atas padang menjayakan sukan...
murid berlatih bersungguh-sungguh untuk menaikkan nama sekolah, daerah serta negeri masing2...
aku antara murid itu...
dan guru mengorbankan masa di rumahnya untuk bersama2 dengan atlet2 sekolah,
melatih sehingga murid berkenaan menjadi atlet yang berjaya...

11 tahun telah berlalu, aku kembali ke padang itu...
padang yang dulunya mengandungi 3 padang bola kini telah di naiktarafkan menjadi sebuah stadium mini...
cikgu-cikgu dipadang yang pernah menjadi cikgu aku masih di situ...
apabila aku menegur cikgu-cikgu lama aku, 
dan aku memperkenalkan diri sebagai seorang cikgu,
maka cikgu-cikgu ku telah merasakan yang begitu pantas masa berlalu...

murid telah menjadi cikgu dan cikgu lama merasa telah berusia...
apabila aku lihat kelibat cikgu2 aku yang lama,
aku menginsafi diri...
jika kini aku seorang guru, apa yang anak2 muridku akan jadi...?
adakah anak2 muridku akan menegur aku apabila mereka telah berjaya kelak??

sesungguhnya ALLAH itu MAHA MENGETAHUI....

p/s: semoga ALLAH membalas segala jasa baik semua cikgu yang pernah mengajar dan membimbingku sehingga aku kini bergelar seorang GURU...

2 comments:

Anonymous said...

i fuck you safura! cikgu yang always bajet and show off! suka show off phone dan sebagainya. FUCK YOU!

chitiey said...

???
anyway, thanx for leave a comment...
do i know you??